måndag 6 april 2009

det var som fan...

ANNIKA ÖSTERBERG PÅ VÄG HEM TILL SVERIGE.!


Kom precis innanför dörren och skulle sätta mig för att läsa aftonbladet på nätet och där stod det Stort

Gud vad glad jag blir har läst hennes bok så många gånger sen min mamma rekomenderade den till mig för många årsen och sedan dess har jag varit väldigt intresserad av hennes fall

Annika Östberg föddes 1954 i Stockholmsförorten Hässelby och flyttade tillsammans med sin mamma till USA i början av 1960-talet. 1981 sköt hennes pojkvän en polis samt en annan man men trots att det var han som bevisligen höll i vapnet dömdes Annika Östberg i Kalifornien till "25 år till livstids fängelse". Enligt de beräkningar som gjorts av amerikanska myndigheter så blir hennes straff 40 år. Hennes pojkvän tog sitt liv i en cell. Hon har nu avtjänat 21 år och sedan i början av 90-talet har arbete pågått på olika sätt för att Annika Östberg ska få avtjäna resten av sitt straff i svenskt fängelse. Frågan har till exempel varit uppe när statsminister Göran Persson mött USA:s president George W Bush.

Sverige har emellertid inte kunnat kräva att hon flyttas till ett svenskt fängelse eftersom det enligt överförandekonventionen från 1983 är det dömande landet som avgör om en överföring ska göras. Men enligt konventionen garanterar Sverige att det straff som dömts ut också ska tillämpas i Sverige.

Annika Östberg stod senast inför den kaliforniska fängelsenämnden, The board of prison terms för fyra år sedan då hennes nådeansökan avslogs

Inga kommentarer: